Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot
Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot
Päivitetty 5.10.2021, versio nro 2.
1. Yleistä
Verkkoapteekin tuotteita myy Nokian 1. apteekki
Y-tunnus: 2214682-8
Sähköpostiosoite: nokianapteekki@apteekit.net
Käyntiosoite: Välikatu 18, 37100 Nokia
Puhelinnumero: +358 10 423 6640 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min) tai +358 503584411
Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Manner-Suomeen. Alle 18-vuotias ei voi tehdä tilausta itse, vaan huoltajan on tehtävä tilaus.
Apteekki pidättää oikeuden muuttaa verkkokaupan käyttö- ja toimitusehtoja sekä tuotteiden hintoja yksipuolisesti. Käyttämällä verkkokauppaamme hyväksyt käyttö- ja toimitusehdot. Tutustu käyttö- ja toimitusehtoihin ennen kuin tilaat verkkoapteekistamme.
2. Tuotteet ja hinnat
Tuotteet tilataan verkkosivulta www.oma-apteekki.fi ostoskorin kautta. Tuotteiden ja palveluiden hinnat ja ominaisuudet on esitetty verkkosivuilla. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Verkkokaupassa olevien tuotteiden hinnat voivat erota apteekin myymälässä olevista hinnoista.
Jos verkkokaupassa ollut virheellinen hintatieto poikkeaa niin huomattavasti todellisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido apteekkia. Selvänä hintavirheenä pidettäisiin esimerkiksi sitä, että tuotteen hinta on 0,00 euroa tai hintaa ei ole ollenkaan tai hinta on niin alhainen, että sitä voidaan yleisen käsityksen mukaan pitää virheellisenä.
Kampanjakoodilla tarkoitetaan alennusta tai tarjousta, jonka saat käyttöösi, kun käytät saamasi koodin ostoskorissa ennen siirtymistä kassalle. Jos sinulla on käytettävissäsi useampi kampanjakoodi, voit käyttää vain yhden koodin tilausta kohden. Kampanjatuotteita ei voi lisätä tilaukseen jälkikäteen.
Myymiämme tuotteita voidaan käyttää Suomessa ja tuotteilla on suomenkielinen ja/tai ruotsinkielinen käyttöohje joko fyysisessä tai digitaalisessa muodossa. Tuotteilla on normaalit maahantuojien takuut voimassa käytettäessä tuotteita Suomessa ja vain ensimmäiselle ostajalle.
Tuotteisiin tutustuminen tapahtuu tuotekuvan ja kuvauksen avulla. Tarvittaessa lisätietoa ja neuvontaa saa soittamalla Nokian 1. apteekin aukioloaikana apteekin numeroon +358 104236640 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min) tai +358 503584411 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen nokianapteekki@apteekit.net.
Pyrimme käyttämään verkkokaupassaan tuotekuvia, jotka vastaavat mahdollisimman hyvin todellisuutta. Toisinaan eroja kuvan ja tuotteen todellisen ulkonäön välillä saattaa esiintyä. Pidätämme oikeuden virheisiin tuotetiedoissa sekä muuttaa tuotetietoja ilman erillistä ilmoitusta. Kaikki sisältö kuten teksti, grafiikat, logot, kuvat, äänileikkeet, digitaaliset lataukset ja muut ohjelmistot kuuluvat Nokian 1. apteekille tai toimittajillemme ja ne on suojattu tekijänoikeuslaeilla.
Jos tilattu tuote on tilapäisesti loppu, toimitetaan tuote heti, kun se on jälleen saatavilla. Pitkistä toimituskatkoksista tai yllättävistä tuotepuutoksista pyrimme ilmoittamaan asiakkaalle erikseen.
Yli 1000 € euron arvoisia tilauksia ei lähetetä verkkopalvelun kautta.
Verkkokaupan kautta ostettujen tuotteiden jälleenmyynti on kielletty.
3. Tilaaminen
Tilaaminen tapahtuu lisäämällä halutut tuotteet ostoskoriin. Tilauksen yhteydessä asiakkaan on ilmoitettava nimensä, osoitteensa, käyttämänsä sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron, johon apteekki tai apteekin käyttämä kuljetusliike voi lähettää tekstiviestin asiakkaalle. Asiakas valitsee tilausta tehdessään, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi. Lisäneuvontaa vaativien itsehoitovalmisteiden osalta asiakas ei voi kieltäytyä lääkeneuvonnasta. Kylmäsäilytystuotteita ja lämpötilaherkkiä tuotteita toimitamme verkkoapteekin kautta noudettaessa tilaus Nokian 1. apteekista osoitteesta Välikatu 18, 37100 Nokia.
Apteekki voi rajoittaa tuotteiden ostomääriä yksipuolisesti, vaikka rajoituksesta ei olisi ilmoitettu. Vichy ja La-Roche Posay tuotesarjoissa ostorajoitus korkeintaan 6 kpl/tuote/tilaus.
Reseptilääketilausten yhteydessä edellytetään (Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimean määräys apteekin verkkopalvelusta, 2/2011) vahvaa sähköistä tunnistautumista, jonka perusteella apteekki saa tilaajan henkilötunnuksen. Reseptilääketilauksissa apteekki ottaa asiakkaaseen aina yhteyttä käydäkseen läpi reseptitilauksen. Reseptilääkkeiden ostaminen edellyttää voimassa olevaa sähköistä reseptiä. Lääkkeiden myyntiin ja suorakorvauksiin apteekin verkkopalvelun välityksellä sovelletaan samoja periaatteita kuin muuhunkin lääkkeiden toimittamiseen. Reseptilääkkeiden toimittamiseen voi liittyä lakisääteisiä rajoituksia, esimerkiksi huumausaineiksi luokiteltavien lääkkeiden myynti on rajattu verkkokaupan ulkopuolelle, pääasiassa keskushermostoon vaikuttavista lääkkeistä voimme toimittaa verkkoapteekkimyynnissä vain pienimmän pakkauskoon.
Tilausten noutoilmoitukset lähetetään sähköposti- tai tekstiviestinä. Asiakas vastaa siitä, että hänen apteekin tilauslomakkeeseen antamansa henkilö- ja muut tilaustiedot ovat oikeat ja täydelliset. Pidätämme oikeuden perua virheelliset tilaukset sekä tilaukset, jotka sisältävät vääriä henkilötietoja.
Tilausvahvistus
Asiakkaalle lähetetään onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot. Toimituksen mukana lähetämme ohjeen peruutusoikeuden käyttämisestä.
Apteekki pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä (kuten esimerkiksi tuotteen saatavuusongelmat, lakko tai lakisääteiset rajoitukset). Jos emme jostakin syystä voi vahvistaa tilaustasi, ilmoitamme siitä mahdollisimman pian.
Maksaminen ja maksutavat
Ostokset maksetaan ostoskorissa valittavissa olevilla maksutavoilla, jotka ovat: verkkopankkimaksut (kaikki suomalaiset pankit) ja luottokorttimaksut (Visa ja MasterCard). Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan. Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7, Innova 2, Lutakonaukio 7, 40100 Jyväskylä. Kuhunkin maksutapaan liittyvät maksuehdot löytyvät Paytrailin sivuilta https://www.paytrail.com/kuluttaja/maksupalveluehdot
Toimitustavat ja toimituskulut
Toimituskulut sisältävät lähetys- ja pakkauskulut. Voit katsoa tilaukseesi liittyvät erilaiset toimitustavat ja niiden mahdolliset toimituskulut ostoskorin kautta. Käsittelemme tilauksen mahdollisimman pian Nokian 1. apteekin aukioloaikana kun tilaus on maksettu. Toimitusaika riippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta. Pyrimme toimittamaan tilauksen apteekin noutolokeroon on 0-2 arkipäivässä, kotiinkuljetuksena apteekin lähialueelle 0-2 arkipäivässä, sekä toimitukset muualle Manner-Suomeen 2-6 arkipäivässä.
Apteekilla on käytössään seuraavat toimitustavat: DB Schenkerin toimitus noutopisteisiin Manner-Suomessa, nouto Nokian 1. apteekista (Välikatu 18, 37100 Nokia), kotiinkuljetus Nokian keskustassa sekä lähellä olevilla postinumeroalueilla. Kotiinkuljetus on saatavissa Nokian keskustassa ja lähialueilla postinumeroalueille 37100, 37120, 37130, 37140, 37150, 37240, 33270, 33300, 33310, 33330, 33340, 33380, 33420, 33430, 33470, 33950, 33960 ja 33980. Voit tilata tuotteet noudettavaksi myös noutoautomaatistamme, joka sijaitsee Nokialla K-Supermarket Löytiksen aulassa osoitteessa Kyyninkatu 22, Nokia. Löytiksen aukioloajat ovat ma-pe 7-21, la 8-21, su 10-21.
Apteekki ei lähetä tuotteita Ahvenanmaalle eikä Suomen rajojen ulkopuolelle. Tilaaja voi valita toimitusosoitteeksi ja vastaanottajaksi myös muun kuin oman osoitteensa.
Apteekki ei vastaa toimituksen mahdollisista häiriöistä. Toimitusaika voi pidentyä, jos matkalla tapahtuu odottamattomia viivästyksiä.
4. Kuluttaja-asiakkaan peruutusoikeus
Verkkokaupasta ostettuja tuotteita, lääkkeitä lukuunottamatta, voi palauttaa 14 vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta Kuluttajasuojalain (38/1978) mukaisesti. Palautettavan tuotteen tulee olla avaamattomassa alkuperäispakkauksessa ja sen tulee olla myyntikuntoinen, käyttämätön ja muuttumaton. Lääkkeillä ei ole palautusoikeutta muutoin kuin tuotevirhetapauksissa, sillä nämä tuotteet eivät ole palautettavissa myyntiin (Kuluttajansuojalaki 38/1978 6. luvun 16 § 4. kohta).
Peruutus tapahtuu tekemällä peruutusilmoitus 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Peruutusilmoituksen voi tehdä lähetyksen mukana tulevalla peruutuslomakkeella tai vapaamuotoisesti esimerkiksi sähköpostilla tai henkilökohtaisesti asioimalla Nokian 1. apteekissa.
Poikkeukset peruutusoikeuteen
Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole yksilöllisesti valmistetuilla tuotteilla. Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole sinetöitynä toimitetulla tavaralla, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, jos sinetti on rikottu. Näitä ovat mm. lääkkeet, kosmetiikka, piilolinssit ja seksuaaliterveyteen liittyvät tuotteet.
Lääkkeillä ei ole palautusoikeutta muulloin kuin tuotevirhetapauksissa, sillä nämä tuotteet eivät ole palautettavissa myyntiin (Kuluttajansuojalaki 38/1978 6. luvun 16 § 4. kohta). Lääkelain 55 §:n mukaan apteekkarin on osaltaan huolehdittava siitä, että apteekista, sivuapteekista, apteekin palvelupisteestä ja apteekin verkkopalvelusta toimitettavat lääkkeet ovat laadultaan moitteettomia. Apteekki ei voi ottaa uudelleen myyntiin asiakkaan palauttamia lääkkeitä. Apteekkiin palautetut lääkkeet hävitetään. Lääkkeestä maksetun hinnan apteekki palauttaa vain kun kyseessä on selkeä tuotevirhe tai tuotepakkaus on vioittunut ennen kuin asiakas on vastaanottanut lääkkeen tai apteekin toiminnassa on tapahtunut virhe.
Peruuttamisoikeus ei koske yrityksiä tai yhteisöjä ilman eri sopimusta.
Tavaroiden peruuttaminen (fyysiset tuotteet)
Kuluttaja-asiakkailla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden peruutusoikeus. Tavara on tuotava apteekkiin apteekin aukioloaikana tai jätettävä logistiikkatoimijan kuljetettavaksi 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä.
Asiakkaan on pidettävä vastaanottamansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Asiakas voi avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaakseen tavaran ominaisuudet ja toimivuuden sekä tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä.
Jos asiakas ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, apteekilla on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, apteekki voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa.
Palautusohjeet
Asiakas vastaa tuotteen palautuksesta aiheutuvista kustannuksista muissa kuin tuotevirhe-tapauksissa tai viallisissa lähetyksissä. Peruutus tapahtuu tekemällä peruutusilmoitus 14 vuorokauden kuluessa tuotteen tai viimeisen tuote-erän vastaanottamisesta sähköpostitse: nokianapteekki@apteekit.net. Ilmoituksessa tulee olla asiakkaan nimi, tilausvahvistuksesta löytyvä tilausnumero ja tiedot palautettavista tuotteista. Täytä palautuslomake ja laita se mukaan palautuspakettiin. Sähköpostiin voit laittaa liitteeksi kuvan täyttämästäsi palautuslomakkeesta.
Tuotteen voi palauttaa maksutta asioimalla Nokian 1. apteekissa (Välikatu 18, 37100 Nokia), muilla tavoilla (esimerkiksi palauttamalla tuotteen Postin kautta) asiakas vastaa palautuskuluista. Mikäli palautat tuotteen muulla tavoin kuin asioimalla Nokian 1. apteekissa, pyydä kuitti tositteeksi lähetetystä tuotteesta ja säilytä se vähintään kolme kuukautta. Tavara on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Palautuksessa pitää olla mukana palauttajan yhteystiedot. Lähetä palautus osoitteeseen: Nokian 1. apteekki, Välikatu 21, 37100 Nokia.
Kun tuote on palautunut apteekkiin ja olemme todenneet tuotteen myyntikuntoiseksi, palautetaan tuotteen hinta asiakkaan tilille pikimmiten. Posti- tai toimituskuluja ei palauteta.
Palvelut
Palvelusopimuksen kuluttaja-asiakas voi peruuttaa 14 vuorokauden kuluessa palvelusopimuksen tekemisestä.
Palvelun toimittamisen voi aloittaa vahvistuksen toimittamisen jälkeen ennen peruuttamisajan päättymistä, jos kuluttaja-asiakas on tehnyt tätä koskevan nimenomaisen pyynnön. Peruuttamisoikeutta ei ole, mikäli palvelu on kokonaan suoritettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja asiakkaalla on ollut tieto peruuttamisoikeuden menetyksestä.
Palvelun tilaamista apteekin verkkokaupasta pidetään nimenomaisena pyyntönä aloittaa palvelu ennen peruuttamisajan päättymistä, ja asiakas on saanut tiedon peruuttamisoikeuden menetyksestä tilausvahvistuksessa, hyväksymällä nämä sopimusehdot ostopäätöksellään ja tekemällä asianomaisen pyynnön tilausvaiheessa.
Maksun palauttaminen
Kuluttaja-asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Apteekilla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.
Jos ennen toimitusta tapahtuvassa apteekin lääkeneuvonnassa todetaan, että jo maksettu tuote ei ole kyseiselle asiakkaalle sopiva, tuotetta ei toimiteta ja apteekki palauttaa kyseisen tuotteen hinnan asiakkaalle.
Maksamme palautettavat maksut samalla maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt. Lääkkeestä maksetun hinnan apteekki palauttaa vain kun kyseessä on selkeä tuotevirhe tai tuotepakkaus on vioittunut ennen kuin asiakas on vastaanottanut lääkkeen tai apteekin toiminnassa on tapahtunut virhe.
Mikäli palautus koskee tuotepaketin osaa tai tuotetta, jonka mukana on tullut ilmainen kylkiäinen, vähennetään palautussummasta alun perin saadun edun arvo. Saadut alennukset (kuten esimerkiksi ilmainen toimitus) myönnetään tilaussumman tai muun vastaavan perusteella. Mikäli alennukseen oikeuttava tilaussumma jää tuotepalautuksen jälkeen pienemmäksi kuin alennukseen (ilmaiseen toimitukseen) oikeuttava summa, sinulla ei ole enää oikeutta alennuksiin. Jos palautus aiheuttaa tilaussumman laskemisen alle alennuksen saamiseen tarvittavan summan, poistuvat kaikki tällä perusteella saadut alennukset.
5. Noutamatta jätetyt toimitukset
Toimituksista, jotka peruutusilmoitusta tekemättä on jätetty noutamatta, perimme kuluja vastaavan palautusmaksun. Pelkkää toimituksen noutamatta jättämistä ei katsota palautusilmoitukseksi.
6. Reklamaatiot
Otathan yhteyttä apteekkiin apteekin aukioloaikana, jos tuote on kuljetuksessa kadonnut tai vioittunut, tuote ei vastaa tilausta tai on virheellinen tai palvelun toimittamisessa on virhe. Pikainen yhteydenotto helpottaa asian selvittämistä.
Sähköpostiosoite: nokianapteekki@apteekit.net
Käyntiosoite: Välikatu 18, 37100 Nokia
Puhelinnumero: +358 10 423 6640 (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min) tai +358 503584411
Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus ei rajoita kuluttaja-asiakasta vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen. Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen tai palvelun, apteekki vastaa virheestä kuluttajasuojalain mukaisella tavalla. Apteekki vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.
Riitojen ratkaisu
Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta).
Kuluttaja-asiakas voi halutessaan käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta. Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta (www.ecc.fi).
Lisätietoja kuluttajan oikeuksista verkkokaupassa saat kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta (www.kkv.fi).
Riitatilanteissa sovelletaan Suomen lakia ja riitojen oikeuspaikka määräytyy Nokian 1. apteekin kotipaikan mukaan.
7. Vastuunrajoitus
Apteekki ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu.
Apteekki ei vastaa kolmannen osapuolen sivustojen tai palveluiden sisällöstä tai toimivuudesta.
Pidätämme oikeuden varastoeroihin, teknisin ongelmiin, tuotteen ominaisuuksien muutokseen ja mahdollisiin typografisiin virheisiin sivustollamme ja mainoksissamme. Pidätämme oikeuden perua virheelliset tilaukset tai jotka sisältävät vääriä henkilötietoja.
8. Muuta
Apteekki käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.